V Česku byl po 20 letech opět prokázán případ hniloby včelího plodu

4/2015, strana 4

V ČR byl v srpnu 2015 poprvé po 20 letech prokázán případ hniloby včelího plodu. V Peci pod Sněžkou a v Horním Maršově byla po zjištění klinických příznaků onemocnění potvrzena přítomnost původce nákazy i laboratorně. KVS vyhlásila mimořádná veterinární opatření a vytyčila ochranné pásmo, zahrnující 5 km od ohniska. Zde jsou zakázány veškeré přesuny včelstev i matek, jsou nařízené klinické prohlídky včelstev spojené s rozebráním díla a zajištěním odběru měli pro bakteriologické vyšetření.

Za hlavního původcem choroby je považována nesporogenní bakterie Melissococcus plutonius. Mezi další původce je řazena sporogenní bakterie Paenibacillus alvei. Nákaza může být do chovu zavlečena při zalétávání včel, loupežemi, roji neznámého původu, infikovanými plásty, úly či včelařskými pomůckami. K infekci dochází alimentární cestou. Postižené larvy hynou ještě před zavíčkováním, nejčastěji ve stáří cca čtyř dnů, mívají zachované vzdušnice, postupně pozbývají lesk a získávají žlutou až hnědou barvu. Larvy klesají na dno buňky a mění se ve tmavé, snadno odstranitelné příškvary ležící na dně nebo boční stěně buňky. Dochází ke slábnutí včelstva. Typickým projevem je i mezerovitý plod. V případě podezření z výskytu této nákazy je chovatel včel povinen hlásit své podezření příslušné krajské veterinární správě.

Více na webu Státní veterinární správy.

Tisková správa Státní veterinární správy vydaná 28. 8. 2015