Nové léčivo Apitraz

- redakce

3/2016, strana 4

Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv přinesl na svých webových stránkách informaci o registraci přípravku Apitraz, ke které došlo 11. 5. 2016. Držitelem rozhodnutí o registraci je španělská firma Laboratorios Calier S. A.

Jedná se o přípravek z farmakoterapeutické skupiny Ektoparazitika, insekticidy a repelenty s léčivou látkou amitrazum.

Do úlu se proti varroóze vkládají dva proužky s léčivem. Není vhodné je používat během snůšky; med se nemá vytáčet v průběhu 6 týdnů, kdy probíhá ošetření. Poté je nutné proužky z úlu odstranit. Přípravek je však třeba aplikovat v období, kdy je málo plodu, avšak předtím, než včely vytvoří zimní chomáč.

Amitraz působí neurotoxicky. Hlavním principem působení je interakce s oktopaminovými receptory v centrální nervové soustavě ektoparazitů, což vede ke zvýšené činnosti neuronů, abnormálnímu chování, odpadnutí a smrti. Kontaktem včel s amitrazovým proužkem dojde k impregnaci vnější pokožky varroa, a amitraz tak následně působí na tohoto roztoče. Kinetika amitrazu je u včel neznámá.

Přípravek obsahuje amitraz, který může vést u lidí k vedlejším neurologickým příznakům. Amitraz je inhibitor monoaminooxidázy (IMAO), a proto lidé užívající léky obsahující IMAO by měli být zvláště opatrní. Tento veterinární léčivý přípravek může způsobit přecitlivělost pokožky, alergické reakce a podráždění očí.

Při nakládání s veterinárním léčivým přípravkem by se měly používat osobní ochranné prostředky skládající se z nepropustných rukavic a běžného ochranného včelařského oděvu.

Přípravek nesmí kontaminovat vodní toky, protože může být nebezpečný pro ryby a

další vodní organismy.

Léčivo se vydává pouze na předpis. Podrobnosti k aplikaci a bezpečnostní pokyny pro včelaře jsou k dispozici na příbalovém letáku na http://uskvbl.cz/cs/registrace-a-schvalovani/registrace-vlp/seznam-vlp/aktualne-registrovane-vlp/detail-pipravku-vlp?Id=0910f7c780445580