Země živitelka s účastí PSNV-CZ

Marie Šotolová

9/2017, strana 42

S jednoletou přestávkou se Pracovní společnost nástavkových včelařů CZ, z. s., představila ve vlastním stánku návštěvníkům 44. mezinárodního agrosalonu, který se konal od 24. do 29. srpna v Českých Budějovicích. Zemi živitelku letos navštívilo téměř 110 000 lidí. Prezentaci PSNV-CZ podpořilo Ministerstvo zemědělství.

Největším hitem byly dva mikroskopy a pozorovací úl se včelami. Obě místa lákala především děti. Včelaři nejvíc ocenili II. díl učebnice Včelařství, kterou vydavatel, PSNV-CZ, prodával na Zemi živitelce v premiéře. Řečeno obchodním jazykem, knížka šla na dračku. Bylo vidět, že na trhu moderně zpracovaná publikace k biologii včely, jejímu šlechtění a chovu matek, kde se využívá současné vědy a vysoké polygrafické úrovně, chyběla.

Členové Pracovní společnosti se střídali po všechny dny v poskytování odborných rad. Naopak se dozvídali, jaké je to letos s medem, kde se objevily včely s virem deformovaných křídel, co by včelaři chtěli v politice a nemají…

Vítaná byla také účast vědeckého pracovníka RNDr. Mgr. Štěpána Ryby, Ph.D., z Laboratoře aplikované entomologie Biologického centra Akademie věd ČR, který tu představoval se svými studenty aktuální apidologický výzkum pro projekt ROZE s názvem Zdraví opylovači. Cílem tohoto projektu je srozumitelně zdokumentovat soubor virových, bakteriálních a houbových patogenů včel a čmeláků, současně s jejich některými endoparazity a představit veřejnosti ucelený seznam chorob, se kterými se lze setkat v chovech včel a čmeláků. Výsledky přineseme po skončení projektu v Moderním včelaři.