Ministerstvo zemědělství podporuje včelařský výzkum

Pavel Hyršl

2/2016, strana 4

Ministerstvo zemědělství ČR vybralo ve veřejné soutěži 29 výzkumných projektů, na něž poskytne šedesátimilionovou podporu v rámci programu Komplexní udržitelné systémy v zemědělství 2012-2018 „KUS“. Z projektů zahajovaných v letošním roce jsou dva, týkající se včel.

První nese název Dlouhověkost včel a její úloha v udržitelném chovu (QJ1610248). Druhý povede k vytvoření Certifikované kolekce referenčních kmenů virových a bakteriálních patogenů pro diagnostiku významných onemocnění skotu, prasat, ovcí, koz, koní, drůbeže, králíků, ryb a včel s ohledem na udržitelnost chovu cenných domácích plemen hospodářských zvířat (QJ1630210). Nositelem je Výzkumný ústav veterinárního lékařství, v. v. i.

První projekt, týkající se pouze včel, přibližuje jeho vedoucí RNDr. Pavel Hyršl, Ph.D.,

z Oddělení fyziologie a imunologie živočichů na Ústavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně: „Opylování plodin závisí na dostupnosti vhodných opylovatelů. Včely, které zajišťují většinu opylení, se potýkají s mnoha negativními vlivy, vedoucími ke zhoršenému přežívání zimy, kdy jsou ve včelstvu zastoupeny tzv. zimní, tj. dlouhověké včely. Ztráty včelstev při přezimování dosahují téměř jedné třetiny. Příčinou nejsou pouze klimatické podmínky, ale také celkový fyziologický stav, s kterým se pojí úroveň imunokompetence (schopnost čelit onemocněním), kognitivních funkcí (orientace) a kvalitních zásob.

V našem projektu se zaměříme na stanovení nových molekulárních markerů dlouhověkosti včel, abychom mohli vyhodnotit zastoupení dlouhověkých včel ve včelstvu v předstihu ještě během podzimu. Tento přístup je originální, zatím se nikdo podobným sledováním nezabýval. Vědci a praktici zatím vždy věnovali pozornost až výsledku, to znamená úhynu včelstev během zimy.

Komplexnost projektu zajišťují čtyři pracoviště. Výzkumné instituce Masarykova univerzita, Česká zemědělská univerzita v Praze a Palackého univerzita v Olomouci se budou podílet na laboratorních analýzách. Výzkumný ústav včelařský, s. r. o., zajistí komunikaci se včelařskou základnou, zdroj vzorků a experimentální chovy na vlastních stanovištích.“

Projekt skončí - v prosinci roku 2018. Dosažené znalosti poskytnou výzkumníci veřejnosti zdarma prostřednictvím včelařských sdružení působících v ČR, formou článků v odborném tisku nebo přednášek na odborných seminářích. Výsledky projektu se také uplatní v plánované certifikované metodice, funkčním vzoru a v novém vydání příručky Správná praxe v chovu včel.